**

Thysta, Rap Hírek, Más Hírek

A gabonamentes étrend előnyei

5 perc

Egy amerikai felmérés szerint a 2016-17 es években 2.2 Millárd tonna gabonát állítottak elő világszerte. A legjelentősebb összetevője ennek a kukorica (sok bourbon fogyott biztos), több, mint 1 Milliárd tonnával.

(Érdekesség egyébként, hogy bizonyos besorolások megkülönböztetik a kukorica besorolását aszerint, hogy pl. főve fogyasztják, vagy száraz formájában használják fel. Ha főve fogyasztják, a zöldségek közé sorolják, száraz formában pedig a gabonákhoz.)

Mi a gabona alapvetően? Nézzünk rá mit ír a Wiki.

gabona kisméretű, kemény, száraz mag, amihez vagy tartozik vagy nem tartozik héj, illetve gyümölcsréteg. Emberi, vagy állati fogyasztásra termesztik. A gabonanvény gabonát termő növény. A két legnépszerűbb csoport a gabonamagvak és a hüvelyesek

Mik a legismertebb, legnépszerűbb gabonák? Kukorica, rizs, árpa, cirok, zab, rozs, búza, tritikálé (a búza és a rozs keresztezésével létrehozott takarmánynövény). A legtöbb gabonaféléből liszt készül, amiből aztán rengeteg olyan étel, ami az asztalodon, majd a testedben landol. (Menj be egy szupermarketbe, miután elolvastad a cikket, és nézd meg, mennyire nehéz elkerülni a gabona alapú ételeket).

Nézz szét egyszer egy polcon, és nézd meg, miben van gabona (vagyis, miben nincs).

A gabona alapú termékek (kenyér, melegszendvics, hamburger, spaghetti, sütemény, kifli, krumplis tészta, túrós tészta, lasagna, pizza, stb..) nagyon népszerűek a modern világban, mégis, egyre többen mondanak le róluk, vagy fogyasztják őket úgy, hogy a bennük lévő gabonalisztet nem gabona alapú lisztre cserélik.

Ezek olyan tészták, amik nem klasszikus lisztből készültek (nem gabona alapú liszből).

Ezeknek az embereknek (mármint akik elhagyák a gabonát) egy részük allergia miatt teszi (lisztérzékenység, glutén allergia, stb..), másik részük fogyni szeretne, egy harmadik csoportjuk pedig szimplán az egészségét szeretné javítani.

De mi a baj a gabonával?

Számomra az egész gabona sztorival való foglalkozás úgy kezdődött, hogy edzés, izomépítés témában olvasgattam Quorán, amikor egy srác válaszába belefutottam. Ő azt mondja, hogy semmi baj nincs a gabona alapú ételekkel, csak a modern világban sokkal jobb lehetőségeink vannak, és ugyanolyan áron, mint ha pl kenyeret vagy tésztát vennénk, sokkal jobb minőségű táplálékot tudunk magunkhoz venni.

Hozzátett egy történelmi magyarázatot, ami elgondolkodtatott. Azt mondta, hogy számára érthetetlen, hogy abban a modern világban, ahol számítógépeken beszélünk egymással Kínából New Yorkba, a Holdon jártunk és szívműtétet hajtunk végre, hogyan lehetséges, hogy még mindig a legnépszerűbb táplálékcsoportok egyike egy olyan valami, ami annak idején a középkorban azért terjedt el, mert egyrészt olcsó volt, és a földművesnek energiát adott arra, hogy kimenjen dolgozni a földön (miután lenyomott egy adag kenyeret).

Középkori földművesek a föld mellett. Tuti lenyomtak reggel pár szelet kenyeret.

Miután a srác ezt leírta, páran jöttek azzal, hogy de hát még fehérje is van a kenyérben, tehát még izomépítéshez is jó lehet. Illetve, hogy mennyi nyomelem (pl. magnézium) van benne. Azt válaszolta erre, hogy különbség van aközött, hogy valami tartalmaz-e egy adott tápanyagforrást (makronutrienst vagy nyomelemet), és aközött, hogy a szervezetedben ez megfelelően hasznosulni fog-e, vagy pedig kijön belőled a túloldalt.

Az ASN cikke szerint is, a (fehér) kenyérhez adott fitinsav nagymértékben meggátolja pl. a kenyérben található magnézium felszívódását. Értsd: benne van, megeszed, csak éppen nem épül be a véráramodba. A cikkben azt is leírják, hogy a vas, kalcium és cink felszívódását ugyanígy gátolja a fitinsav.

Ez is alátámasztja az említett úr mondanivalóját, miszerint a kenyér lehet, hogy nem “rossz” táplálék, de semmiképpen sem szimpatikus.

Mit ehetek kenyér helyett, és miért lesz az jobb nekem?

A gabonamentes étrendben gyakorlatilag mindent ehetsz, ami nem gabonalisztből készül vagy nem közvetlen gabona. Tehát el kell kerülnod minden kenyeret és kenyérfélét (igen a zsömle is az), tésztát, müzlit, corn flakest, rizses ételt, kekszeket, sütiket, pizzát, stb.

Bármilyen hihetetlen, tápanyag, főleg minőségi tápanyag szempontjából semmit nem vesztesz, mivel a gabonából készült dolgok igazából csak kalóriát adnak (emlékezz a fenti bekezdésre, középkori földműves).

Az igazság az, hogy a gabonamentes étrend, miután felfogod, hogy nem ehetsz gabonát, eléggé automatikus. Miért? Mert éhes vagy, és úgy is enni fogsz valamit, és nagy a valószínűsége, hogy a gabonánál értékesebb tápanyagokat fogsz magadhoz venni.

Nézzük, mik ezek.

Nyomathatnám még itt a szebbnél szebb képeket, de szerintem ez is elég meggyőző. Tehát, a lényeg. Nyomathatsz végtelen mennyiségű gyümölcsöt, zöldséget (én kenyér vagy tészta helyett szoktam köretként), sertést, csirkét, marhát, halat, tehát bármilyen húst, tojást, magvakat (a mogyoró és társai az nem gabona).

A gabonamentes étrend élettani hatásai

A gabonamentes étrend egyik szerintem legfontosabb jellemzője, hogy úgy vihetsz be kalóriát, akár jelentős mennyiségűt, hogy a negatív hatásaitól (gyorsan emelkedő vércukorszint, emésztési problémák) szinte teljesen mentesülsz, és jobb, értékesebb tápanyagokat viszel be.

  • Étkezés utáni gyorsan emelkedő vércukorszint elkerülése
  • Javíthatja a mentális tisztaságodat
  • Optimális testsúly, testsúlyfelesleg leadása
  • Jobb emésztés (kedvencem)
  • Gyulladáscsökkentő hatás

Szóval, ez lenne a sztori a gabonamentes étrendről. Hozzáteszem, én, személy szerint nem vagyok a fekete-fehér gondolkodás híve, és néha simán benyomok egy burgert. De agyalnivalónak szerintem mindenképpen jók a fentiek. Peace!

Mennyire tetszett ez a cikk neked?

Kattints egy csillagra!

Értékelés állása: 5 / 5. Értékelések száma: 1

Még nincs értékelés! Legyél az első.

Csapasd másoknak is! Valszeg unatkoznak és hülye Facebook posztokat olvasnak.